Hummus – zdrowy i uniwersalny dodatek

Pewna pasta popularna w kuchni arabskiej i kaukaskiej zrobiła ogromną karierę na całym świecie. W czym tkwi jej sekret? Może w prostym składzie opartym na ciecierzycy i paście sezamowej tahini, a może po prostu w niezwykłym smaku!

Smak jest delikatny, uniwersalny, pasuje większości osób. Bo kto nie lubi sezamu albo cieciorki? Poza smakiem doceniliśmy także wartości odżywcze tego rarytasu, który jest źródłem wielu witamin i mikroelementów.

Wartości odżywcze

O ciecierzycy pewnie czytaliście już nie raz, bo to roślina, która – podobnie jak hummus – stała się ostatnio bardzo popularna. Powodem jest nie tylko jej delikatny smak, ale też fakt, że może w dużej mierze zastąpić mięso, bowiem jest świetnym źródłem białka. Jest to więc propozycja dla wegan i wegetarian. Ponadto hummus jest bogaty w witaminę B6 i błonnik pokarmowy, a także może zawierać: kwas foliowy, żelazo i mangan. Co ważne, w składzie hummusu znajdują się też wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które w dużej mierze przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu w organizmie. Hummusem bez obaw mogą się też delektować diabetycy, bo przysmak ten charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym.

Rodzaje hummusu

Ci, którzy jadają hummus, wiedzą, że może on różnić się dodatkami, a zatem także i smakiem. Klasyczny hummus nie zawiera niczego więcej poza ciecierzycą, masłem sezamowym, odrobiny oleju i przypraw. Ma on kolor taki, jaki ciecierzyca.
Zielony hummus zawiera natomiast oliwki. To dodatek, który wielu osobom bardzo odpowiada. Dzięki oliwkom hummus zyskuje nie tylko nowy smak, ale też dodatkowe właściwości odżywcze – zostaje wzbogacony o kwas foliowy i mangan.
Czerwonawy (czy też raczej pomarańczowy) hummus jest nie tylko pyszny, ale i bardzo zdrowy. Kolor, smak i właściwości zawdzięcza suszonym pomidorom, które dostarczają kwasu foliowego, żelaza i manganu. Nie pomylcie go jednak z hummusem pikantnym, który zawiera czerwone papryczki chili!
Z kolei miłośnicy czosnku mogą się cieszyć hummusem czosnkowym. Jest ostrzejszy w smaku i pasuje tylko do wybranych potraw. Na pewno jednak stworzy świetne połączenie z pieczywem lub sałatkami.

Z czym jeść hummus?

Sposobów na to, jak jeść i z czym łączyć hummus jest bardzo wiele, bo jest to pasta bardzo uniwersalna. Na pewno doskonale smakuje z pieczywem, zarówno tradycyjnym, jak i chrupkim. Świetnie sprawdza się również jako dip do przekąsek, np. krakersów, paluszków, naczosów czy pokrojonej w słupki marchewki. Hummus jest najlepszym dodatkiem do falafeli (kotlecików z ciecierzycy), a także ryb – świetnie smakuje z rybami pieczonymi, smażonymi i gotowanymi. Nie wszyscy jednak wiedzą, że hummus wspaniale komponuje się z naszymi rodzimymi plackami ziemniaczanymi. Jeśli dodatkowo udekorujemy placki łososiem wędzonym otrzymamy potrawę nie tylko smaczną, ale i wykwintną.
Jeśli lubicie tortillę, możecie także spróbować, jak smakuje z hummusem. Wystarczy posmarować placki przed zwinięciem hummusem i posypać odrobiną papryki. Ta wersja spodoba się na pewno smakoszom gustującym w ostrych daniach.
Mało kto wie, że hummus można potraktować jako przyprawę, a konkretnie – wykorzystać do marynowania szaszłyków. Wystarczy zrobić zalewę z hummusu i soku z cytryny. Szaszłyki zyskają dodatkową głębię smaku i cytrusową nutę. W podobny sposób można wykorzystać hummus do sałatki, a dokładniej rzecz biorąc – w charakterze sosu.

Humus to świetny dodatek do wielu dań, głównie wytrwanych, ale może też być uzupełnieniem słodkich przekąsek. Możliwości komponowania hummusu jest naprawdę wiele. Może już macie swój pomysł na jego wykorzystanie? Jeśli tak, to koniecznie wybierzcie sprawdzony hummus (np. https://www.profi.pl/hummus ) i nie bójcie się eksperymentować!

Inspiracji szukaj także na Profi.com.pl
Jeśli chcesz bliżej poznać Profi, obejrzyj filmy „Dlaczego Profi”
oraz „Jak powstają receptury zup Profi

Fot. Max Pixel