Odzyskaj Dzień - blog

Po pierwsze śniadanie, po drugie bez nudy!

Śniadanie

Pamiętacie, co mówiłam wam mama o śniadaniu? Że trzeba je zjadać – pierwsze w domu, a drugie w szkole. Pewnie niektórzy z was pamiętają też rodzicielskie śledztwa, które miały wykazać, co stało się ze śniadaniem zabranym do szkoły. Czy mama miała rację?

Bezsprzecznie tak! Podejścia do śniadań nie zmieniły i najprawdopodobniej nie zmienią żadne dietetyczne mody. Trzeba je jeść. I to nie tuż przed obiadem, ale możliwie wcześnie, zanim organizm zacznie porządnie spalać kalorie, czerpiąc energię ze swoich zasobów. Dlaczego? Organizm się uczy. Jeśli oceni, że nie ma co liczyć na śniadania, to będzie magazynował zasoby energetyczne, a więc tłuszczyk. A tego przecież nie chcemy!

Witaminy od rana

Drugą sprawą jest to, co mamy jeść na śniadania. Tu sporo zależy od pory roku. Na przykład wczesną wiosną (ach to przesilenie wiosenne!), gdy czujemy, że musimy się wzmocnić, powinniśmy spożywać przede wszystkim produkty zawierające witaminy z grupy A, które podnoszą odporność i aktywizują się do walki z wirusami. Warto uwzględnić także spożywanie produktów zawierających witaminy B, C i E, które działają przeciwwirusowo i wzmacniająco. Które produkty zawierają niezbędne witaminy?
Witamina A – papryka, marchew, jajka, nabiał, dynia, mango, szpinak, szczaw, szczypiorek
Witamina B – kasze, produkty pełnoziarniste, mięso, ryby, nabiał, banany, awokado, pomidor
Witamina C – czarne porzeczki, cytrusy, brokuły, natka pietruszki
Witamina E – oleje, ryby, produkty pełnoziarniste, orzechy, migdały, pestki dyni i słonecznika.

Smaczne, zdrowe i pomysłowe

Choć niektórzy dietetycy psy wieszają na glutenie, a w związku z tym i na zwykłym pieczywie, nie dajmy się zwariować (chyba że do rezygnacji z glutenu mamy poważne powody, takie jak celiakia). Idealne śniadanie powinno zawierać produkty wielozbożowe, które są źródłem węglowodanów i błonnika, produkty mleczne (źródło białka i wapnia) oraz owoce lub warzywa (skarbnica minerałów i witamin). Doskonała na śniadanie będzie zarówno kromka pełnoziarnistego pieczywa z szynką i pomidorem, pełnoziarnista bułka z twarożkiem i rzodkiewką, jak i jogurt naturalny z musli i owocami. Jednak, gdy mamy wolny ranek i możemy pozwolić sobie na celebrowanie śniadania, postarajmy się o to, by było inne niż  zwykle.

Szakszuka

Na długie, celebrowane śniadania idealnie nadaje się szakszuka, która od jakiegoś czasu robi u nas karierę. Jest to danie pochodzące z Tunezji, robione na bazie papryki, pomidorów oraz jajek. Taka wzbogacona jajecznica. Składniki gwarantują, że śniadanie będzie bogate w witaminy z grupy A i B. Szakszukę możemy jeść z kawałkiem pełnoziarnistego pieczywa, które zaspokoi głód na dłuższy czas.
Składniki: 2 łyżki oliwy, cebula, 2 papryki, ząbek czosnku, 4 pomidory (lub pomidory z puszki), 2 łyżeczki pasty harissa, łyżeczka słodkiej papryki, pół łyżeczki ostrej papryki, pół łyżeczki zmielonego kuminu, 4 jajka, sól i pieprz do smaku, zielona pietruszka do posypania.
Przygotowanie: Paprykę kroimy w kostkę. Czosnek i cebulę siekamy. Paprykę, czosnek i cebulę podsmażamy na patelni. Pomidory kroimy w kostkę i wrzucamy na patelnię razem z harissą. Dodajemy przyprawy i mieszamy. Smażymy do momentu, aż połączą się składniki. W zawartości patelni robimy 4 wgłębienia i wbijamy w nie jajka. Przykrywamy patelnię, by jajka się ścięły. Szakszuka jest gotowa – teraz tylko wystarczy posypać ją zieloną pietruszką.
Słowo szakszuka po tunezyjsku znaczy bałagan, bo tak naprawdę do potrawy możecie wrzucić to, na co macie ochotę – może to być np. bakłażan, ziemniaki, kiełbasa.

Żeby słowom stało się zadość, warzywa są także podstawą kolejnego przepisu, który z pewnością będzie ciekawą alternatywą dla codziennych prostych i szybkich śniadań.

Omlet z warzywami

Składniki: 2 jajka, łyżka mleka, 1/2 pomidora, 1/4 czerwonej papryki, łyżka posiekanego szczypiorku, sól i pieprz, olej.
Przygotowanie: Pomidora i paprykę kroimy w grubą kostkę. Jajka roztrzepujemy z łyżką mleka, doprawiamy solą i świeżo zmielonym pieprzem, mieszamy. Dodajemy warzywa i znów mieszamy. Na małej patelni rozgrzewamy olej i wylewamy na nią mieszankę jajek i warzyw. Smażymy pod przykryciem przez kilka minut, do chwili, gdy zetną się jajka.

Pamiętajmy, że choć śniadanie powinno być sycące, nie może być zbyt obfite i zbyt ciężkie. Powinno nam zapewnić energię na mniej więcej 1/4 dnia. Solidne śniadanie sprawi, że będziemy odczuwać mniejszy głód w ciągu dnia i zjemy mniejszą porcję obiadową. Idealna pora na zjedzenie śniadania to od 30 minut do 2 godzin po przebudzeniu. Co zjecie jutro na śniadanie?

Inspiracji szukaj także na Profi.com.pl
Jeśli chcesz bliżej poznać Profi, obejrzyj filmy „Dlaczego Profi”
oraz „Jak powstają receptury zup Profi

Fot. Photogenica